Noorwegen voert druk op EU op om Noordpoolgebied weer open te stellen
Noorwegen heeft zijn lobby in Brussel geïntensiveerd om het moratorium van de EU, dat olie- en gasboringen uit het Noordpoolgebied houdt, te verzachten of te schrappen. Als de grootste producent van West-Europa en een leverancier wiens continentaal plat voorziet in bijna een derde van de vraag naar gas in de EU en het VK, voert Noorwegen aan dat Europa betrouwbare volumes nodig heeft van buiten conflictgebieden, en de oorlog in Iran en de verstoring van Hormuz hebben die zaak aanzienlijk aangescherpt.
Er staat veel op het spel. Bijna tweederde van de Noorse olievoorraden bevindt zich in het Noordpoolgebied, voornamelijk in de noordelijke Barentszzee die door het moratorium van 2021 verboden gebied is en waarvan wordt aangenomen dat deze het grootste deel van de resterende olie en gas van het land bevat. In eigen land is het momentum al aan het groeien, met ongeveer 70 nieuwe exploratieblokken in de Noordzee, Noorse Zee en Barentszzee, waarvan 38 in de Barentszzee, en elf ministers die dit jaar naar Brussel zijn gestuurd voor energie, handel en Arctische zaken. Noorwegen beweert zelfs dat zijn Arctische wateren door de warmere Golfstroom vergelijkbaar zijn met de omstandigheden verder naar het zuiden. De intensiteit is niet onopgemerkt gebleven. Zoals de speciale gezant van de EU voor het Noordpoolgebied, Claude Veron-Reville, het verwoordde: “Noorwegen is erg actief en goed in het laten horen van zijn stem.”
De timing maakt de komende maanden beslissend, aangezien de Commissie eind september met een nieuw Arctisch beleid moet komen en er van beide kanten op de deur wordt geduwd. Een coalitie van vermogensbeheerders, pensioenfondsen en klimaatorganisaties, waaronder Nordea Asset Management en de grootste Noorse pensioenverstrekker KLP, heeft de Commissie schriftelijk verzocht om het verbod te handhaven en te versterken, en waarschuwt dat nieuwe Arctische infrastructuur onomkeerbare milieuschade kan veroorzaken en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in stand houdt tot na de EU-doelstelling van netto nul in 2050. De tijdlijnen ondersteunen hun zaak, aangezien het WWF schat dat het ongeveer achttien jaar duurt van ontdekking tot eerste productie in de Barentszzee, dus een veld dat nu wordt goedgekeurd zou nog steeds in de jaren 2060 produceren.
Voor Europese energieafnemers gaat het minder om vaten in 2040 en meer om het verhaal over de voorzieningszekerheid dat de termijnprijzen vandaag bepaalt. Een versoepeling van het moratorium zou een signaal zijn voor extra Noorse aanvoer naar het EU-systeem op de lange termijn, terwijl Europa door vast te houden aan het moratorium blijft leunen op LNG en bestaande velden tijdens de huidige verstoring. Hoe dan ook, de beslissing in september is een datum die de moeite waard is voor iedereen die de gasblootstelling voor de komende jaren beheert.